Bilens teknik

• Udstødning

1. Sprinklervæske

– Nok til turen
(Kan ses i computeren hvis den er ved at være tom)

2. Kølervæske
– Mellem Min. og Max.
(Kan ses på siden af beholderen)

3. Påfyldning af olie

4. Oile pind
– Oile mellem Min. og Max.
1. Tag pinden op.
2. Tør den af.
3. Tag den ned igen.
4. Tag den op, og aflæs den.

5. Bremsevæske
– Mellem Min. og Max.
(Kan ses i computeren hvis der er noget galt)

Alle lygter skal rene, hele og virke.
Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke

2 Nærlys (kort lys)
– Hvidt eller gulligt lys.
– Skal oplyse vejen mindst 30 m frem.
– Falde med ca. 1 %
(ca. 1 cm pr. meter)
– Lyse asymmetrisk mod højre
(Må ikke blænde)

2 Fjernlys (Langt lys)
– Hvidt eller gulligt lys.
– Skal oplyse vejen mindst 100 m frem.
(Må godt blænde)

2 Positionslys
– Hvidt eller gulligt lys.
– Skal kunne ses på 300 m afstand.
(Må ikke blænde)

Baglygter
– Skal kunne ses på 300 m afstand.

Bremselygter
– Skal være væsentlige kraftige end baglygterne.

Nummerplade lys
– Der skal være 1.
– Hvis der er 2 skal de begge virke.
– Lyset skal være hvidt.
– Nummerplade skal kunne ses på 20 m.

Reflekser
– Der skal være mindst 2
– De må ikke være trekandet

Blinklygter (Gult)
Blinklygterne skal kunne ses tydeligt i sollys.

Blinker lygterne hurtigere end normalt, er det ofte tegn på at en eller flere lygter ikke virker

Havariblink
Ved aktivering, skal alle blinklygter tænde samtidigt, også med slukket bil.

Driftsbremse
Driftsbremsen skal være hurtig, sikker og virksom ved alle hastigheder og belastninger.

Vacuumforstærker (Bremseforstærker)
Pump bremsepedalen 3-6 gange med slukket motor. Start herefter bilen, mens du stadig træder på bremsepedalen.
Pedalen skal nu synke lidt men må ikke trykkes i bund.

Pedalen
skal have en riflet overflade, for at foden ikke skal glide af den.

Pedalen må højst kunne trædes halvt i bund.
Den skal være hård og fast at træde på, når den er trådt så langt ned som den kan komme.
Ved kraftig og vedvarende tryk må pedalen ikke synke, da dette er tegn på utæthed i bremsesystemet.

Parkeringsbremsen (Håndbremsen)
– Den må ikke kunne trækkes helt op.
– Den skal kunne blive stående med fastspændt tilstand.

Hornet
Skal have en klar og konstant tone.

Testes ved at trykke på det 😜

Støddæmper
Der skal være en støddæmper og en fjeder ved hvert hjul.

Kontrol af støddæmper
Tryk hårdt på bilen og sæt den i gang med at bevæge sig og slip så.
Bilen skal falde til ro med det samme, må maks hoppe en gang.

Der skal være samme dæktype på alle hjul.
Sommer, Vinter eller Pigdæk

Pigdæk må kun bruges fra
1. november til 15. April

Der skal være min. 1,6 mm. slidbanen i hovde mønsteret

Der skal være korrekt dæktryk iflg. bilfabrikanten.

Styretøj
Styretøjet skal være let, hurtigt og selvoprettende.
Der må ikke være ratslør på biler med servostyring.

Ved kontrol af servostyring
Kontrol af ratslør skal ske med startet motor.

En bil skal være forsynet med et indvendigt førerspejl og et udvendigt førerspejl på venstre side.

Der skal være et udvendigt førerspejl i højre side, hvis
der ikke er tilstrækkeligt
udsyn bagud.

Udstødningen skal være tæt og sidde fast.

Der må ikke komme sort eller blålig røg ud.